E településtörténet Halász Ferenc: Mit tudunk Dunaszekcsőről az őskortól napjainkig és Nagy Kálmán: Dunafalva község története alapján készült. Dunafalva 1954 óta önálló település, története így nem választható el az „anyatelepülés” Dunaszekcső történetétől. A különválásig területünket a 13-16. századi oklevelek „Felszekcső”-ként, majd „Sziget”-ként, vagy „Dunaszekcső-Sziget”-ként emlegették.
*A mai Dunafalva területén a római korhoz kapcsolódóan említik az első jelentős építményt: szigeti vár vagy burgus. Erről a Notia Dignitatum így emlékezik meg: „Altino nunc, in burgo contra Florentiam” – „Florentiával szemben fekvő burgus”. Dunaszekcső, az egykori Lugio a IV. század vége felé a Florentia nevet kapta. Az eddigi adatok szerint a burgus a mostani hajózható Duna meder bal partján, a dunaszekcsői várhegyi castellummal csaknem szemben volt megépítve. A burgus egész kerülete Halász Ferenc felmérése szerint 335,6 méter, így szerinte a németországi limes castellumai közül a feldbergi 330 méter kerületű castellumhoz hasonlíthatott. Befogadóképessége egy cohors és 1 manipulus, vagyis 360+120=480 ember volt.
A burgusban elhelyezett haderők, illetve helyőrségi csapatok közül biztos, hogy Septimus Severus alatt a COHors VII Breucorum, magyarul a breokusok hetedik számú alakulata állomásozott itt. De a burgusban volt elhelyezvea nyilasok csapata és az istriai evezősök csapatának egy része. Valószínű, hogy a negyedik század vége felé itt állomásozott az EXERCITUS PANNONIAE (magyarul a pannóniai hadsereg) csapatának egy része, miután ilyen bélyegű téglák itt elég gyakoriak. Az idő vasfoga az évszázadokkal dacoló erődítés falmaradványait felőrölte
A burgus maradványainak nagyobb tömegű elhordása 1800-ban a római katolikus templom építésével kezdődött és folyamatosan folyt. A még meglévő falmaradványokat 1927-ben a szigetben építendő Népház céljára bontották szét.
A római kort követő népvándorlás hullámai nem hagytak tartós nyomokat a szigeten. Feltételezhető, hogy honfoglaló őseink Dunaszekcső környékének meghódításával egyidőben a szigetet is birtokba vették. A települést az oklevelek tanúsága szerint Felszekcsőnek nevezték és a fehérvári káptalan birtokaként tartották számon és mint önálló település egészen az 1550-es végéig fennmaradt. Létezését azok a korabeli oklevelekben fellelhető birtokperek, erőszakos földfoglalásokról és faludúlásokról szóló panaszok bizonyítják, melyekben a környék XIV-XVI. századi földesurai a dunaszekcsői Héderváriak (Hercegek később Szekcsőyek) és a bátmonostori Török (később Váradi) család tagjai vádolják egymást valamint a terület egyes részeire még mindig igényt tartó fehérvári káptalant.
Az 1526-os Mohácsi vész településünket is érintő érdekes vonatkozása II. Lajos Szerémi György által leírt „szekcsői verziója”, mely szerint a menekülő király nem a Csele patakba fulladt, hanem gyilkosság áldozata lett, melyet a mai Dunafalva területén, az egykori római ellenerőd helyén álló középkori templomban, az Angyalok Kápolnájában követtek el.
Az eseményeket Gosztonyi Jenő: Duna-Szekcső múltban és jelenben című könyve így írja le:
„A menekülők között vala II. Lajos király is, három testőrétől, Atzél, Trepka és Czettritz kamarásoktól kísérve: midőn Buda felé menekülendő, az esőről megdagadt Cselye patakhoz ért, fáradt lova partra kapaszkodás közben a hinárban lábával megfeneklett, s hátra –estében a királyt a mocsárba nyomta. Tomory pál és Szapolyay György hadvezérek menekülés közben értesülvén Czettritz Ubald, szilézia nemes és királyi udvarnok által a király esetéről, rögtön viszszalovagoltak, s a megnevezett Cselye patakból Lajost élve kiszabadították és magukkal vitték a 2 mérföldnyire fekvő Szekcső faluba, hol a Duna egyik ágán átkelvén a plébániára szálltak. A plébános szobájába heves (stuba) volt, hol Lajos Királyt levetkeztették ércpáncéljából és sisakjából. A királyt, midőn fáradtan üle, kis felújulás után késztették, hogy étkezzék. Tomori Pál eképpen szólt: Étkezzék királyi Felség! mert a törökök gyorsan sietnek utánunk! Erre pedig Szapolyay így szólt Tomorihoz: Hagyságod pedig menjen saját szállására én hasonlóan a magaméra, ne késsünk, azonnal Buda felé kell lovagolnunk. Én kész vagyok – mondá Tomory, mire ismét Szapolyay: Együtt menjen Tisztelendőséged szállására, én a király védelmére még itt maradok. Tomory Pál lámpavilágnál elment szállására cselédjeivel. Midőn Tomory eltávoza, Szapolyay György szóla Lajos királyhoz: Te dorbézoló király! Te buja király! Te igazságtalan király, mert elvesztetted egész Magyarországot és minden ősi jogainakt, Lőrincz herceg birtokait, ki magát kötelezte magvaszakadása esetére, mint atyánk is viszont kölcsönös örökösödésre. Monda erre Lajos király: Nem az én akaratom, hanem az országnagyoké! Ekkor Szapolyay György a királyt torkon ragadva, mérges dühvel egy háromélű csehkarddal jobb oldalán három helyen átdöfte. Czettritz és más udvarosai a királyi fenségnek megrémültek, és Tomory Pál érsek szállására futottak erős hangon kiáltván: Hamar, hamar Nagyságos Úr, mert Lajos királyt Szapolyay György megölte! Mit Tomory érsek hallván, sietve felkelt s környezetével Szapolyay Györgyre rohant és őt meggyilkolta. Ezt hallván Szapolyay György hadvezére és a György párt nagy része, megölték Pál érseket….”
Tovább idézve Szerémit Gosztonyi elmondja, hogy a felöltöztetett királyt „mint vértanút gyolcsba borogatva éjfélben a Cselye patak partján, közel Csele faluhoz lámpa világánál ásott sírba tették le…Szapolyay hadvezérének rendeletére György és Pál országnyagok egy márványkoporsóban a falu templomába betétettek.”
Ezt igazolandó Gosztonyi könyvében megjegyzi: „Az 1840-41. évben Scitovszky János, akkori pécsi püspök, utóbb esztergomi prímás felszólítására a szekcsői szigetben ásatások történvén az „Angyalok kápolnájának” romjai alatt a négyszögű falak között egy sírban két, egymás mellett fekvő csontváz találtatott, mit azonban az ásók, mire a felügyelő odaérkezett szétszórtak. Igazolja e tényt a helybeli nép, mely az ásatás körülményeire még élénken emlékszik.”
A fenti történet szép példa a legendák születésére, de mivel szeretjük a legendákat, főleg ha rólunk szólnak, a római burgusra és az Angyalok kápolnájára az alábbi építménnyel emlékezünk.
A mohácsi vészt követően a szigeti terület jelentősége átmenetileg megnőtt. A földesurak elmenekültek a községből, a jobbágyoknak pedig a sziget mocsarai, nádasai nyújtottak menedéket. A török uralom állandósulásával – 1541-től Szekcső sokáig szandzsákszékhely lett állandó őrséggel – a szigetre menekült lakosság kisebb része idővel viszszaköltözött szekcsői otthonába. A lakosság nagyobb része azonban a bizonytalanság miatt a szigeten maradt és állattenyésztéssel, halászattal foglalkozott. Emellett szekcsői földjeiket is rendszeresen művelték. Békés életükhöz tartozott, hogy egyszerre adóztak a töröknek és a királyi országrészbe menekült új uraiknak egyaránt.
A török kiűzésének négy éve (1686-1690) a Duna menti települések esetében hatalmas pusztulással és véráldozattal járt, mivel a menekülő törökök és az őket üldöző császári zsoldosok kíméletlenül pusztították a lakosságot.
A lakóházak legnagyobb része – a szigetiek is – elpusztultak. Az itt lakók közül is csak azok maradtak életben, akiknek időben sikerült a sziget búvóhelyeire menekülni. A szigetre menkült, meglehetősen gyér számú lakosság, a sziget sajátos jellege – erdők, vizenyős területek, gazdag rét és legelő – miatt a könynyen mozgatható állattartásra rendezkedett be. A helyzet normalizálódásával a szigeten tartózkodók viszszatértek szekcsői házaikba és hozzákezdtek elvadult földjeik megműveléséhez, ugyanakkor szigeti legelőiket is fenntartották. Felosztották egymás között a sziget állattartásra alkalmas területeit és a magasabban fekvő mederpartokon, hátakon ideiglenes szálláshelyeket hoztak létre. Így jöttek létre a Duna szigeti oldalán először a magyarok szállásai, melyet Öregszállásnak, majd az 1691-től folyamatosan betelepülő rácok, majd az 1773-tól egyre nagyobb számban betelepülő németek szállásai. Az Öregszállás a Rácszállástól a Pék fok választotta el, a németek szállásai közvetlenül a Duna mellett voltak. Az itt és Mohács környékén kialakuló életforma felvirágzása a XVIII. század közepéig figyelhető meg.